czwartek, 13 września 2012

PH odpowiednie dla włosów

Jeżeli chcemy tworzyć własne kosmetyki jedną z ważniejszych jest wiedza o odpowiednim PH. Poza właściwościami składników, które dodajemy do samoróbek warto znać PH stworzonego przez nas produktu. I tu dochodzimy do momentu, w którym papierki lakmusowe wcale nie są zbędnym wydatkiem, a kluczem do sukcesu w pielęgnacji.

Kiedy ja zaczynałam przygodę z pół produktami nie sprawdzałam kasowości moich produktów, ba nawet nie pomyślałam o czymś takim!

źródło

Papierki lakmusowe na start.
Poziom PH łatwo sprawdzić przy użyciu papierków lakmusowych. Znamy je bardzo dobrze już z lekcji przyrody w podstawówce. Jeżeli chcecie je zakupić możecie udać się do apteki, jednakże nie w każdej takie paseczki dostaniemy. Można dodać do koszyka przy okazji zakupów półproduktowych, jednakże w większości sklepów internetowych kosztują dość sporo.

  • mazidla -35,29zł/100sztuk - jednobarwne skala 1-11
  • zsk - 4zł/25szt - papierki jednobarwne skala 1-14 lub 4-polowe 40zł/100sztuk
  • beautyever - 34,80zł/100szt papierki czteropolowe.

Moje paseczki kupiłam na allegro za niecałe 10zł już z przesyłką (80 szt).  A zakres ich pomiaru to od 1 do 14 na kolorowej skali porównawczej - są to paseczki jednobarwne. Jednakże są dość długie, więc każdy listek można pociąć i wykorzystać 3 razy :) Moje mają już chyba wieczność, a nadal jest ich sporo :D
Im niższe PH (1-6) tym środowisko jest bardziej kwaśne, im wyższe (8-14) tym bardziej zasadowe.



Jak działa PH?
Przy niższym PH mamy do czynienia z tzw. Zakwaszeniem, które powoduje zamknięcie łuski włosa. PH wyższe (środowisko zasadowe) rozpulchnia włos przez co wydają się one grubsze, i mają większą objętość. Co więcej, dzięki rozchylonym łuskom łatwiej jest o dogłębne oczyszczenie włosa.  

Co z tego wynika?
Właścicielki porowatych włosów – o mocno rozchylonych łuskach włosa – powinny być zadowolone z lekko zakwaszających płukanek. Możemy wybrać płukanki domowej roboty (na litr wody wlać maksymalnie dwie łyżki octu winnego) lub kupne (np. octowa kąpiel Marion z ekstraktem z malin, jabłka i brzoskwini) 

Pamiętajmy, że zbyt niskie PH może przesuszyć włosy. Niestety, kiedyś o tym nie wiedziałam (klik). Przestrzegam z własnego doświadczenia, abyście i wy nie musiały się pozbyć kilku lub kilkunastu centymetrów :) Jeżeli wasze włosy są z natury suche - przed płukanką octową warto zastosować nawilżającą maskę.

Jeżeli rozpoczynamy pielęgnację warto sięgnąć po szampon o odczynie nieco bardziej zasadowym. Lekko rozchylone łuski pozwolą na dogłębne oczyszczenie – nie zapominajmy jednak o zakończeniu takiego oczyszczania płukanką lekko zakwaszającą i chłodną wodą. Rozpulchniona struktura może ułatwić wnikanie substancji szkodliwych i zanieczyszczeń wewnątrz, co może znacznie osłabić naszą fryzurę.

Jakie PH mają najczęściej kosmetyki, które kupujemy?
Z szamponem „familijnym” – czyli takim, który ma być dla wszystkich jest tak, że skoro jest dla każdego to nie jest dla nikogo. Mówi się, że skóra głowy najlepiej toleruje PH w przedziale 4,5-5,5 dlatego większość szamponów oscyluje w lekko kwaśnym środowisku.

Ciekawostki:
  • PH odżywek i szamponów dla włosów przetłuszczających się oscylują około 5,5
  • Jeżeli pod koniec domowego włosowego SPA zastosujesz lekko zakwaszającą płukankę nastąpi zamknięcie łusek włosa (nieskie PH), wszystkie dobroczynne składniki pozostaną wewnątrz, co zaowocuje blaskiem  :)
  • Wysokie (zasadowe PH) sprzyja rozwojowi mikroorganizmów – np. drożdżaki, a niskie pomaga zapobiegać rozwojowi niechcianych bakterii
  • Farby do włosów posiadają często odczyn bardziej zasadowy – rozchylenie łusek włosa sprzyja wnikaniu farby wewnątrz 
  • Stosowanie kosmetyków o zbyt wysokim (zasadowym PH) może sprzyjać utracie wilgoci - otwarte łuski

19 komentarzy:

  1. muszę kupić właśnie papierki, nie wiedziałam że w aptekach są :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. u mnie znalazłam tylko w jednej, a wiele ich obeszłam:) 4-polowe za ponad 35zł, można kupić na sztuki, ale tych czteropolowych się nie rozetnie

      Usuń
  2. Baardzo przydatny post! Dziękuję :))

    OdpowiedzUsuń
  3. post mnie bardzo zaciekawił i wciągnął, nigdy nie mierzyłam ph a ciekawa jestem

    OdpowiedzUsuń
  4. kiedyś jak byłam mała to namiętnie mierzyłam pH wszystkiego co wpadło mi w ręce ;p miałam papierki od cioci-chemiczki ;D czas zaopatrzyć się w nowe i zacząć "dorosłe" pomiary :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. haha:D ja jak kupiłam papierki... to mierzyłam PH każdego szamponu, płukanki, odżywki i innych kosmetyków:D:D:D

      Usuń
  5. swoje 180 papierków kupiłam na ebay'u za 1$:)
    bardzo fajny post, w sumie nie wiem dlaczego tak rzadko robię kwaśne płukanki.
    dla uzupełnienia informacji fajnie by było, gdybyś podała jakie półprodukty są kwaśne, a jakie zasadowe :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oo! bardzo tanio;> Ale dla mnie kupowanie na ebay'u to jakaś wyższa szkoła jazdy:D:D

      PS. o tym zamierzałam pisać "w następnym odcinku":D

      Usuń
    2. o super, to czekamy na ciag dalszy :)) a post full professional, takie lubimy :)

      Usuń
    3. Zgadzam się z Gurmetką :D

      Usuń
  6. Bardzo dobry wpis :) Musze zakupić te papierki lakmusowe :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Też badałam pH szamponów - w BD fur mama oraz w płynie Facelle z Rossa miały oba pH powyżej 7;/ Obniżam je kw. mlekowym do 5,5 i wtedy nie podrażniają mi skalpu.

    OdpowiedzUsuń
  8. Nigdy nie badałam pH kosmetyków,'jakby co' to szukam informacji o pH w internecie ;) Przy okazji będę musiała zaopatrzyć się w papierki,ale będzie zabawa ^^ :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja ostatnio szukałam właśnie informacji o ph, muszę zaopatrzyć się w papierki

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo ciekawy post :) Ja zauważyłam, że u mnie nawet lekko kwaśne płukanki się nie sprawdzają (nie wiedzieć, czemu), kupię sobie chyba papierki i będę wszystko sprawdzać :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Piszesz cytuję"Pamiętajmy, że zbyt niskie PH może przesuszyć włosy" i "Stosowanie kosmetyków o zbyt wysokim (zasadowym PH) może sprzyjać utracie wilgoci - otwarte łuski"... czyli mam rozumieć, że znbyt wysokie PH(zasadowe) i zbyt niskie PH(kwaśne) powoduje wysuszenie włosów?...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, wszystko co "zbyt" jest niebezpieczne dla włosów.

      PH zasadowe może powodować matowienie, otwieranie łusek, zwiększanie porowatości
      Włosy lubię kwaśne PH (domknięcie łusek włosa, zatrzymanie koloru), jednak nie nazbyt kwaśne - płukanka l cysteinowa lub z dodatkiem octu winnego sprawdzi się w odpowiednim stężeniu i niezbyt często. Także nie na każdych włosach.
      Po każdym takim zakwaszającym zabiegu dobrze jest zastosować mocno nawilżającą maskę do włosów.

      Usuń




Nie zgadzam się na kopiowanie tekstów i zdjęć mojego autorstwa bez mojej zgody lub podania źródła.
Treści publikowane na moim blogu podlegają ochronie przez prawo autorskie. Przeglądając tą stronę akceptujesz korzystanie z plików cookie.