piątek, 29 listopada 2013

Długotrwałe wypadanie włosów - gdzie szukać pomocy? jakie pierwsze badania?



Moje pisanie pracy licencjackiej to jakaś totalna porażka ;) Nadal tkwiąc w pierwszym rozdziale zrobiłam sobie dzisiaj kompletne wolne i najzwyczajniej w świecie położyłam się spać popołudniem ;) Jak się szybko okazało to był duży błąd - wybudzona przez domowników po całych dwóch i pół godzinach nie byłam w stanie powiedzieć jaki jest dzień tygodnia i czy przypadkiem właśnie nie spóźniam się na zajęcia. I oczywiście dzień zmarnowany, a ja rozespana nie nadaję się już do żadnej pracy... Więc postanawiam zrobić coś co mnie relaksuje, sprawia przyjemność i nie wymaga aż takich nakładów energii -z kubkiem kawy piszę post :).

Pisząc dla was ten wpis przez długotrwałe wypadanie włosów rozumiem wypadanie trwające dłużej niż 2 miesiące, nie spowodowane okresowymi sytuacjami stresowymi, nieprawidłową pielęgnacją włosów czy nieodpowiednim doborem kosmetyków, bo chociaż one także są częste (często przeważające) i istotne to tutaj przyczyny są z góry jasne, dlatego łatwiej możemy sobie z nimi poradzić. 
A co jeśli podejrzewamy, że przyczyna leży wewnątrz nas?

Głównym badaniem jakie należałoby wykonać (i co nikogo nie zdziwi) jest badanie krwi dzięki któremu możliwe będzie sprawdzenie poziomu żelaza. Niedobory żelaza odczytać można przy obniżonej wartości MCHC (stężenie hemoglobiny w krwince). Warto zwrócić na to uwagę gdy wraz z wypadanie włosów występuje także uczucie zmęczenia, problemy z koncentracją, łamliwość paznokci. Dlatego przy pierwszej wizycie u lekarza pierwszego kontaktu zamiast skupiać się wyłącznie na wypadaniu włosów warto zwrócić uwagę także na inne (w/w) dolegliwości - niestety niejednokrotnie wypadanie włosów jest przez lekarzy lekceważone, a uskarżając się wyłącznie na nie zamiast skierowania otrzymamy poradę o polepszeniu diety, stwierdzenie, że "przecież jest jesień" i "to normalne"
Kontynuując temat badania krwi warto sięgnąć nieco dalej i warto sprawdzić także poziom TSH (czyli poziom hormonu wydzielanego przez przysadkę mózgową sterującą pracą tarczycy). Nadwyżka TSH (wysoki poziom TSH) wskazuje na niedoczynność tarczycy, która poza osłabieniem cebulek objawia się także dość nieregularnymi miesiączkami, stałym uczuciem chłodu, obniżoną temperaturą ciała, wzrostem masy ciała, zmęczeniem i sennością, a także problemami z głosem - chrypka, zmiany głosu itd. - oznaki te często są mało wyraźne i przez to pomijane, najczęściej w pierwszych fazach niedoczynności nie występują także jednocześnie co utrudnia ich zdiagnozowanie.
Przy długotrwałym wypadaniu włosów warto zwrócić uwagę także na dietę. Czasem pomimo zdrowej, pełnowartościowej diety, bogatej w warzywa, owoce i NNKT obserwuje się problemy właśnie na tym podłożu. Problemem może być wspomniany w ostatnim wpisie gluten, którego nadmierna obecność w diecie może prowadzić do zaburzeń wchłaniania się witamin i minerałów, a także ich wykorzystanie, więc niejednokrotnie przy problemach z cerą (sina cera, trądzik, wypadanie włosów, zwiększanie się cieni pod oczami) poleca się stosowanie diety bezglutenowej, a także eliminuje się nabiał (o hormonach w mleku dyskutowałyśmy tutaj)

Jeśli (tak jak ja;)) jesteście uczulone na długie kolejki w służbie zdrowia, a wolałybyście uniknąć wizyt prywatnych polecam przed spotkaniem lekarza pierwszego kontaktu dobrze się przygotować i nie wspominać tylko i wyłącznie o wypadających włosach, ale wymieniać inne objawy, które występują i mogą nakierować na zlecenie odpowiednich badań. Zioła i rośliny, a także kosmetyki to tylko (albo aż;)) "pomocnik" w walce o wypadanie włosów.

Inne wpisy:
"Sebum can lead to hair loss" - zdrowa skóra głowy
Dieta bez glutenu - lepsze wchłanianie witamin i minerałów


22 komentarze:

  1. mam problem z wypadaniem wlosow juz od bardzo dawana, ale powodem jest nadwrażliwość skóry głowy. szkodza mi szampony zawierajace cocamidopropyl betaine i pochodne. musze wiec stosowac czampony z sls. na szczęście w tym nieszczesciu dużo włosów mi wypada, ale i dużo rośnie - sterczą mi takie krotkie wloski na calej glowie. poki tak sie dzieje, to jakos specjalnie nie dramatyzuje. rozwazam picie drozdzy. swego czasu pilam codziennie 1/4 kostki (oczywiscie sparzonych) i urosla mi rekordowa ilosc babyhair. warto sie pomeczyc.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. moglabys zdradzic, jak przygotowac takie drozdze?

      Usuń
  2. Na szczęście nie mam problemów z wypadaniem, jeśli bywa gorzej, ratują mnie kosmetyki i domowe sposoby. Niektóre z nas niestety mają ten kłopot, trudno być włosomaniaczką i nie denerwować się wypadającymi włosami :(

    OdpowiedzUsuń
  3. Też o tym pisałam parę dni temu :)
    Na wypadanie ma wpływ mnóstwo różnych czynników, ale w pierwszej kolejności warto zrobić badania i przemyśleć swoją dietę. A przed wizytą u lekarza dobrze wymienić inne objawy, choćby przy problemach z tarczycą występuje osłabienie, problemy z koncentracją, snem, apetytem. To wszystko ma wpływ na to czy dostaniemy skierowanie.

    OdpowiedzUsuń
  4. *TSH a nie THS ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. w "kropce" drugiej jest wszystko inaczej niz piszesz:
    niski poziom TSH - nadczynność
    wysoki poziom TSH- niedoczynność

    OdpowiedzUsuń
  6. włosy wypadają mi garściami od ponad roku... :( miesiączki też bardzo nieregularne, czasem nie mam okresu przez 2 miesiące.. Byłam już wszędzie: dermatolog, ginekolog, endokrynolog.. wszędzie słyszę, że faktycznie włosy przerzedzone, że miesiączki rzadkie ale że "taka moja uroda", no szlag człowieka trafia! mam 18 lat a za niedługo będę łysa.. najgorsze, że nic nie pomaga. Żadne wcierki, szampony, drożdże, pokrzywa, suplementy, olejki.. Dosłownie nic. Ciągle też boli mnie głowa, ciągle mi zimno (nawet w lecie chodziłam w dresach), jestem bladziutka a pod oczami wielkie sińce. Miałam bardzo minimalny niedobór żelaza, ale już go uzupełniłam. Odżywiam się zdrowo, tzn dużo warzyw gotowanych na parze, brązowy ryż, kasza, zupy, owoce, sery, mięso drobiowe, jogurty naturalne, płatki owsiane, pestki dyni, siemie lniane.. Już nie mam pomysłu co jeszcze można zrobić. Kucyk jest grubości kciuka i ciągle się zmniejsza. Chyba muszę poszukać lepszego lekarza, szkoda tylko że to nie takie proste ;) Też masz problem z długotrwałym wypadaniem włosów? Czy ten wpis tylko dla pomocy dla innych? ;) W każdym razie powodzenia, to bardzo trudna walka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tez mam ten problem...tez nie wiem co robić i tez wszędzie byłam i każdego pytałam ale nic nie wiadomo...także wiem co czujesz

      Usuń
    2. Aktualnie nie mam problemu wypadających włosów, bardziej pisany ze względu na liczne maile i pytania dziewczyn dotyczących tematu.
      Zwracając się w stronę Twojego problemu, to może faktycznie warto zmienić lekarza?
      Opis pasuje mi do braku żelaza w diecie, lub jego słabemu wchłanianiu na co warto zwrócić szczególną uwagę
      "Żelazo wchłaniane jest z pokarmów przez błonę śluzową dwunastnicy i początkowego odcinka jelita cienkiego. Dzienne zapotrzebowanie na żelazo wynosi dla dorosłego mężczyzny około 1 mg, dla kobiety około 1,4 mg (z uwagi na regularną utratę krwi podczas miesiączek). Jednak z pokarmem należy codziennie spożyć ok. 10-20 mg żelaza, ponieważ zwykle tylko ok. 10 proc. z tej ilości ulega wchłonięciu w jelitach, a reszta jest wydalana." źródło: http://www.grabieniec.pl/pokaz_artykul.php?id_artykulu=154
      Próbowałaś może diety oczyszczającej lub innej poprawiającej wchłanianie się witamin (także żelaza)?


      Usuń
  7. Jednym z domowych sposobów na wypadanie włosów jest maseczka z miodu. Akurat dziś pisałam na ten temat na swoim blogu. Polecam zapoznanie się z tematem. Ja zaczęłam stosować miodek na połysk włosów :) Ciekawe, czy da radę mi pomóc...

    OdpowiedzUsuń
  8. TSH, nie THS ;) przy okazji warto wspomnieć, że normy laboratoryjne są mocno zawyżone, z reguły podaje się przedział do 5, podczas gdy u osób młodych ta wartość powinna być poniżej jedynki albo w jej bliskich okolicach. Gdy mamy wyższy (3,4) wynik i objawy wskazujące na problemy z pracą tarczycy warto znaleźć DOBREGO endokrynologa, bo pierwszy-lepszy najpewniej nas zbędzie... To trop warty sprawdzenia jeśli lecą nam włosy, szczególnie jeśli mamy w rodzinie "tarczycowe" przypadki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. poprawione :) Niestety ciężko jest znaleźć naprawdę dobrego (chociaż w to wolałabym nie wchodzić), bo raczej zaangażowanego lekarza... niestety życie filmem nie jest, a lekarze nie myślą o naszych przypadkach po nocach co można by jeszcze zbadać, polecić.

      Usuń
  9. Całe szczęście nie borykam się z takim problemem.
    Jeśli już zacznie coś lecieć z mojej głowy, to szybko normuję to wcierką lub olejkiem Sesa :)

    OdpowiedzUsuń
  10. O JAK DOBRZE, ZE TU TRAFILAM! wlosy mi wypadaja juz spory okres czasu i od tej pory mam ich chyba 1/4. jezeli jeszcze troche mi ich wypadnie, to bedzie to wygladac bardzo zle. prawda jest, ze pije ostatnimi czasy duzo kawy z mlekiem i z tego co czytam to nasililo wypadanie wlosow. polecasz jakies produkty, moga byc nawet drogie, ktore bardzo przyspieszylyby porost moich wlosow, zmocnily je? bardzo mnie one martwia, a przestalam jesc juz nabial bo w tym czasie wlosy wychodzily mi garsciami, ale nadrabiam kawa...i znow zaczyna byc nieciekawie. prosze o te produkty! i dziekuje za post.

    OdpowiedzUsuń
  11. Odpukać nadmiar włosów mimo nieuregulowanej tarczycy mi nie leci, ale wystarczy jakaś mechaniczna siła, ze tak powiem typu wcierka i już masakrycznie. Mam strasznie słabe cebulki włosów.

    OdpowiedzUsuń
  12. Widzę, że brak Ci samokrytycyzmu ;) Nie dodałaś mojego komentarza w którym poprawiam Cię z nazwą hormonu i że to nadmiar TSH powoduje niedoczynność, ale widzę, że poprawiłaś w tekście błędy. Także szkoda czasu wchodzić na Twój blog ;) Nie umiesz przyznać się do błędu ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. radzę czyta dokładniej komentarze ;) pojawiają się wszystkie

      Usuń
    2. Mojego nadal nie ma ;) Tego z radą dooedukowania się zanim coś sie napisze ;)

      Usuń
    3. W takim razie chociaż bloger miał za tyle kultury by uznać komentarz za zbędny i wrzucił go do spamu :) Dziękuję, koniec tematu.

      Usuń
  13. Jeśli chodzi o wypadanie włosów, to na szczęście pomógł olejek khadi :) chociaż wiadomo, warto tak czy siak zrobić sobie takie badanie po to, by się upewnić, że z naszym zdrowiem jest wszystko w porządku..

    OdpowiedzUsuń
  14. Hej dziewczyny, dla tych które mieszkają w Wwie lub okolicach to zachęcam do bezpłatnych (ale tylko do końca lipca jest tam dofinansowanie) wizyt u trychologa. A tu jest link do kalendarza http://www.hairmedica.pl/specjalisci/trycholog/?wcalendar=1404211901#app_schedule/

    OdpowiedzUsuń
  15. Super efekty u mnie dała kuracja lekiem biotebal, który zawiera biotynę i który po kilku tygodniach brania zahamował wypadanie włosów. Po kilkumiesięcznej kuracji mam o wiele mocniejsze włosy, do tego zaczęły pojawiać się nowe włoski.

    OdpowiedzUsuń




Nie zgadzam się na kopiowanie tekstów i zdjęć mojego autorstwa bez mojej zgody lub podania źródła.
Treści publikowane na moim blogu podlegają ochronie przez prawo autorskie. Przeglądając tą stronę akceptujesz korzystanie z plików cookie.