środa, 15 sierpnia 2012

"Sebum can lead to hair loss" - zdrowa skóra głowy

Źródłem pięknych drzew jest dobra gleba, źródłem pięknych włosów jest zdrowa skóra głowy. Aby włos był w dobrej formie trzeba wyeliminować przyczyny złej kondycji – jedną z nich może być chora skóra głowy.  Zadbajmy o nasze mieszki włosowe i cebulki!


„Piękne włosy rosną na zdrowej skórze głowy”

Problemami skóry głowy zajmuje się nauka zwana trychologią. Badanie skóry głowy mogą pomóc w doborze odpowiedniej pielęgnacji włosów oraz poznanie przyczyn ewentualnych problemów (np. wypadnie, łupież, przetłuszczanie skóry głowy, łysienie plackowate).

Czy przetłuszczenie skóry głowy może być groźne?

Tak, może być pierwszą oznaką łojotokowego zapalenie skóry głowy lub łupieżu łojotokowego i nie należy go lekceważyć. Ponad to sebum staje się powodem zwiększonej ilości męskiego hormonu dihydrotestoseronu (DHT) (o którym pisałam po krótce tutaj)


Czynniki zwiększające przetłuszczanie się skóry głowy

Nadmierne wysuszenie (regularne stosowanie detergentów SLS i SLES, kosmetyków z alkoholem w składzie – wcierki na bazie alkoholu nie będą nadawać się dla wrażliwych głów - dowód)
  • Suszenie zbyt gorącym powietrzem suszarki.
  • Zaburzenia nadmiernego wydzielania progesteronu u kobiet. ( Tarczyca, może nie generować odpowiednich ilości hormonów, które produkują i utrzymują zdrowe włosów.  Pamiętajmy o badaniach hormonalnych.)
  • Mycie włosów w gorącej wodzie (odżywkę spłukuję co prawda chłodną wodą aby zamknąć łuski włosa, ale samo mycie wykonuję w obecności ciepłej, a nawet gorącej wody! – jestem świadoma, że powinnam z tego zrezygnować – włosy są przez to słabsze i bardziej porowate - czas zmienić nawyki) 
Jak wyleczyć podrażniony skalp?

Po mojej nieudanej kuracji capitavitem, która spowodowała podrażnienie skalpu musiałam wziąć sprawy w swoje ręce. Teraz mój skalp dochodzi już do siebie i staram się nie podrażniać go kolejnymi "nowościami" - jako wcierkę stosuję tylko zaznajomiony Jantar. Ale na początku nie było łatwo.

Na przywrócenie równowagi skóry głowy składa się kilka ważnych czynników.

chłodna woda zdrowia doda
Pryz podrażnionym skalpie warto myć włosy w chłodnej wodzie (ale nie zimnej! - przeziębienie mieszków włosowych). Taki zabieg na pewno przyniesie ulgę rozgrzanej skórze.

rezygnacja z silnych detergentów
Skóra głowy ochraniana jest warstwą lipidową. Kiedy doprowadzimy do zniszczenia części komórek warstwa ta staje się nieszczelna i ucieka wiele wilgoci. Ponadto ubytki ułatwiają dostęp szkodliwym czynnikom, co dodatkowo podrażnia skalp. Jeżeli myjemy włosy codziennie warto zamienić silne detergenty na delikatniejszy szampon (niestety nie wszystkie szampony dla dzieci posiadają delikatny skład - u mnie sprawdził się znany już w blogosferze Facelle intima) Co więcej - nawet delikatny szampon dobrze jest rozcieńczyć przed nałożeniem na skalp.

alkohol w odstawkę
Warto odstawić także kosmetyki zawierające alkohol, gdyż to one mogły wywołać podrażnienie (są to wcierki, pianki, lakiery - i wszystkie inne, których nie spłukujemy)

dotlenienie skóry głowy
Masaż pozwoli na szybsze dotarcie składnikom odżywczym do cebulek, ale także dotleni skalp, co sprzyja szybszej regeneracji. Przed każdym masażem podrażnionej skóry głowy umyj dokładnie dłonie, aby nie wprowadzić dodatkowych bakterii.

gorące urządzenia
Oczywiste jest, że podczas regeneracji skóry głowy należy odstawić wszelkie urządzenia, które będą ją dodatkowo przegrzewać. Suszarka może powodować wysuszenie, dlatego nawet użycie z chłodnym powietrzem jest niewskazane.

ochrona przeciwsłoneczna
Kiedy na zewnątrz leje się żar, a promienie słoneczne docierają już niemal wszędzie warto zaopatrzyć się w kapelusz, który osłoni podrażnioną skórę głowy przed promieniowaniem.

Macie jakieś sposoby na podrażnienia skóry głowy?


35 komentarzy:

  1. wydaje mi się, że warto też odstawić część kosmetyków. chyba w tej sytuacji należy przestawić się na niezbędne minimum i dać odpocząć naszej skórze głowy. mniej znaczy więcej! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo przystępnie przekazane wazne informacje. Na szczęście nie mam problemów ze skórą głowy.

    OdpowiedzUsuń
  3. Przydatne informacje, które miło się czyta ;) dzięki za info o przetłuszczaniu, muszę przekazać kuzynce, która ma z tym ogromny problem, oby mnie posłuchała :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja jak czuje że moja skóra głowy "cierpi" no robię jej nawilżający psikacz :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Jeszcze nie miałam problemu ze skórą głowy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to dobrze, że i alkohole Ci nie straszne :) wcierki na etanolu mają lepsze działanie jeżeli chodzi o przyrost

      Usuń
  6. Ja na szczeście nie mam problemów ze skórą głowy, nawet przy wcierkach na alkoholu ;-)

    OdpowiedzUsuń
  7. ja doraźnie pomagam sobie aloesem lub maścią z witaminą A. ogólnie, to dawno nie miałam problemów ze skalpem ;) nawet alkohol toleruje, jeśli dbam o odpowiednie nawilżenie ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. niestety moja skóra głowy szybko się przetłuszcza i w dodatku często swędzi. ostatnio częściej przypatruję się temu problemowi i powoli zauważam, które szampony są dla mnie lepsze. po balsamie babydream dla mam w ogóle mnie nie swędzi, ale za to mam lekki przyklap. po slesach swędzi, ale za to włosy w o wiele lepszym stanie.. nie dogodzisz:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to może jakaś maść nawilżająca skalp przed myciem i Facelle?:) Włosy będą świeże (przynajmniej ja sobie chwalę:D), a skalp nawilżony i chroniony :)

      Usuń
  9. Czasem na skalpie wychodzą mi takie małe wypryski,które bolą :( Zazwyczaj to się zdarza,jak poszaleję za dużo z naftą albo z kosmetykami na parafinie.Na szczęście z alkoholem we wcierkach nie mam problemu :)

    OdpowiedzUsuń
  10. na szczęście nie mam problemu z przetłuszczaniem się włosów :)
    gorzej jest z moją cerą...podejrzewam że to przez stres...masakra
    może masz jakieś wypróbowane sposoby na wypryski?
    wiem trochę nie na temat, wybacz... ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dermogal - takie śmierdzące rybki firmy GAL, próbowałaś? :) albo maść cynkowa?

      Usuń
    2. jeszcze nie stosowałam rybek jutro idę do apteki

      Usuń
    3. polecam! u mnie likwidują wszystkie przebarwienia - smaruję na wieczór, a gdy rano wstaję skóra jest jak pupa niemowlaka ;) http://wizaz.pl/kosmetyki/foto/20251_250.jpg

      Usuń
    4. słyszałam o tej masce z drożdży ale jeszcze nie próbowałam
      czas się przełamać ;)
      dzieki ;)

      Usuń
  11. mnie na całe szczęście wcierki na bazie alkoholu nie podrażniają, ale 3 miesiące zmagałam się ze strachem, w koncu sie przelamalam i bardzo polubilam z rzepa :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Wow, super post, bardzo przydatny, na pewno skorzystam:)

    OdpowiedzUsuń
  13. bardzo fajny artykuł :) ja miałam kłopot ze swędzącą głową i muszę powiedziec, że pomogło mi psikadło z soku z aloesu :) teraz piskam nim po każdym myciu i nic a nic nie swędzi ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. uwielbiam aloes :) a raczej moje włosy... ale ja używam takiego kwiatkowego żelu :)

      Usuń
    2. a jaki to kwiatkowy żel? :)) robisz z niego psikadło, czy to coś jak ten żel lniany? ;)

      Usuń
    3. Po obcięciu listku z kwiatu aloesu rozkrawam go na pół i wyskrobuję "żel" łyżeczką ;] ot cała tajemnica:D dodaję do mgiełek, masek, z półproduktami albo solo na włosy ;)

      Usuń
  14. Mógłby mi ktoś polecić jaką dobrą mgiełkę do włosów z UV?
    Jadę do Włoch i potrzebuję czym ochronić włosy przed wysuszeniem ..
    Proszę o odpowiedź :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hmm może L`Biotica, Quick Wax, Dwufazowa odżywka b/s? Włosy po niej są błyszczące, dobrze zabezpiecza bo zawiera sporą ilość silikonów - można je zmyć łagodnym szamponem. Przy jej regularnym używaniu warto oczyścić włosy dokładnie po powrocie z wakacji "na wszelki wypadek". U mnie podczas opalania się sprawdziła :) Płaciłam za nią ok 19zł

      Usuń
    2. O dziękuje Ci bardzo :)
      w Rossmannie ją dostanę ? :)

      Usuń
    3. oj nie, raczej nie. Rossman nie prowadzi chyba w ogóle L'biotica. Jeżeli już to w SP. Moja dwufazówka została kupiona jeszcze w starej wersji L'biotica "Moc natury" przez internet. Stacjonarnie nigdzie jej nie widziałam :)

      Usuń
  15. Akurat moja skora glowy jest bardzo wrazliwa i sklonna do podrazniej.

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie zauważyłam żeby z moją skórą głowy było coś nie tak, Ale mam inne pytanie. Często piszesz, że spinasz, czy zaplatasz włosy na noc, czy tak właśnie najlepiej robić, czy to tylko taki twój pomysł? Bo ja zawsze kładę się w rozpuszczonych i teraz zastanawiam się, czy nie szkodzę tym włosom?:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. spinam je w warkoczyka i jest to chyba najlepsze rozwiązanie :) Podczas nocy włosy ocierają się o poduszkę, co może uszkodzić ich strukturę. Od kiedy śpię w spiętych włosach ich kondycja się poprawiła, dlatego z warkoczyka już nie rezygnuję, kiedyś ciężko było mi się przyzwyczaić z powodu "odgnieceń", teraz mi to nie przeszkadza :)

      Usuń
  17. aaa no to też zacznę spinać:) dzięki za odp:D

    OdpowiedzUsuń
  18. Ostatnio nadmierne przetłuszczanie to moja ogromna bolączka, czekam na wizytę u dermatologa a do tego czasu wspomagam się kozieradką...

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo, bardzo dobra na przesuszony skalp jest maska z drożdży. Po wielu maskach, olejkach, nawilżaczach: nareszcie skóra głowy jest w dobrej kondycji, polecam wszystkim!

    OdpowiedzUsuń
  20. Whenever you consider seeking a instant advance loan, be sure
    you have available spare cash to make bill payments and repay these heavy cost debts from the repayment
    deadlines not fake because military means government, criminal background is unlikely to lose their jobs.

    OdpowiedzUsuń




Nie zgadzam się na kopiowanie tekstów i zdjęć mojego autorstwa bez mojej zgody lub podania źródła.
Treści publikowane na moim blogu podlegają ochronie przez prawo autorskie. Przeglądając tą stronę akceptujesz korzystanie z plików cookie.