niedziela, 9 lutego 2014

20 pytań o oleje [2]

Dzisiaj szybka odpowiedź na pytania dotyczące olejków, które sumiennie zbierałam z waszych maili, wiadomości na facebooku i komentarzy - tak wyszło, że jest ich 20! Co powiecie na podobną serię postów? - Schemat jest prosty - wy zadajecie swoje pytania pod tym postem poprzedzając wcześniej 
"[P]", ja zbieram je i co jakiś czas pojawiałyby się tematyczne podobne spisy odpowiedzi? :)


1 Jak najlepiej nałożyć na włosy olejek o stałej konsystencji?

Sposobów ułatwiających życie jest kilka - najpewniej pokryjemy całą fryzurę olejem jeśli przyrządzimy z niego płukankę przed myciem dodając do miski ciepłej wody kilka łyżek olej. Jeżeli jednak nie lubimy się z olejowaniem na mokro, możemy zanurzyć buteleczkę z olejem w ciepłej wodzie (kąpiel wodna) lub po prostu umieścić buteleczkę w ciepłym miejscu. 

2 Czy nagrzewnie olejków sprawi, że stracą one swoje właściwości?

Generalnie nie, a przynajmniej nie jeśli zrobimy to w jeden z wyżej przedstawionych sposobów. Bardzo wysoka temperatura, albo (olaboga) nagrzewanie w mikrofalówce nie są najlepszym pomysłem. 

3 Jak powinno się przechowywać oleje?

Najlepiej przechowywać zgodnie z zaleceniami dla konkretnego oleju, często zalecenia związane są także z tym, czy olej jest rafinowany, z dodatkami konserwantów itp. Dla większości produktów tego typu zaleca się przechowywanie w ciemniejszych miejscach, także dość chłodnych, jednak niekoniecznie w lodówce.
Ważne: Oliwę z oliwek dobrze jest przechowywać w temperaturze pokojowej, zaś olej lniany w lodówce. 

4 Czy wszystkie oleje pachną?

Nie wszystkie. Rafinowane oleje nie pachną, chyba, że zostały czymś wzbogacone. Nierafinowane zazwyczaj posiadają swój charakterystyczny zapach, jednak nie wszystkie są intensywne, niektóre lekko wyczuwalne, wyjątek stanowi olej ze słodkich migdałów (co bardzo mnie zdziwiło kiedy miałam swoją pierwszą buteleczkę :))

5 Jak często mam olejować włosy?

Nikogo chyba nie zdziwi odpowiedź - tak często jak tego potrzebują. Początkowo olejowałam włosy raz w tygodniu, jednak moje włosy są wciąż "nienajedzone" i często niewystarczająco nawilżone, dlatego aktualnie nakładam olej przed każdym myciem. Jeśli zauważysz, że Twoje włosy są zbyt przeciążone, warto lekko oczyścić włosy np przez dwa kolejne mycia i znów powrócić do olejowania. 
Częstsze olejowanie warto również rozpocząć zimą - ze względu na potrzebę zmniejszenia podatności na otarcia oraz silnych mrozów. 

6 Czy oleje ochronią moje włosy przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym?

Podczas opalania zawsze nakładam olej oraz maskę lub po prostu filtr (wychodząc z założenia, że mokre włosy podczas opalania to nic złego ;)). Niektóre olejki są jednocześnie naturalnym filtrem, jednak ich SPF jest niski - dla przykładu olejek awokado to do 15 SPF. 
Najwyższy filtr posiada olej marchewkowy - ok 40 SPF. [zestawienie SPF olejów]

7 Czy idąc na basen mogę olejować włosy?

Olej nie tylko ochroni włosy przed działaniem chlorowanej wody, ale także zapobiegnie nadmiernemu odparowywaniu wody z włosa kiedy temperatura jest wysoka. Jak najbardziej polecam :)

8 Czy oleje stosowane do włosów mogę też rozsmarować na twarzy?

Tak i jest to związane np. z OCM, jednakże jeśli chodzi o naturalne, nierafinowane oleje to różnie to bywa z uczuleniami. Najlepsze dla skóry będą oleje bardzo lekkie (takie jak ten z nasion truskawki czy malin). Jeżeli twarz jest podatna na zapychanie - nie poleca się stosowania olejów nasyconych (np. kokosowego czy shea). 

9 Co to jest olej bazowy?

Przede wszystkim jest to olej, w którym możemy rozcieńczyć olejki eteryczne i później użyć, np. do masażu. Taką rolę pełni np. olej ze słodkich migdałów. Zazwyczaj na ok 30 ml oleju bazowego przypada ok 8-10 kropli olejku eterycznego. Olej bazowy możemy również użyć do zrobienia maceratu. 

10 Co to jest macerat?

Maceraty to oleje roślinne stworzone na bazie ziół. Otrzymuje się je przez zalanie ich olejem bazowym - może się to odbywać metodą na zimno lub na gorąco. 

11 Czym się różni olej rafinowany od nierafinowanego i który lepiej wybrać?

Oleje nierafinowane są wyciskane w niskich temperaturach przez co zachowują więcej odżywczych składników. Rafinowane są pozyskiwane przy pomocy chemicznych składników w wysokich temperaturach, dzięki temu otrzymujemy czysty olej, lepszy dla alergików, o dłuższej przydatności do użycia, ale jednak mniej odżywczy.

12 Jestem Ania i nie wiem, który olej wybrać


13 Mam przetłuszczające się włosy, czy powinnam stosować oleje?

Tak. Prosta analogia podobna do nawilżania cery tłustej - Jeśli skóra głowy jest wysuszona, prześle ona sygnał do gruczołów łojowych "pracujcie, trzeba to zmienić", jeśli będzie nawilżona (np. dzięki olejkom) da im znać "jest ok" :) Oleje ziołowe mogą przyczyniać się do zmniejszania przetłuszczania skóry głowy. 

14 Czy olej może wpłynąć na kolor włosów?

Może, często jednak bardzo minimalnie. Mimo, że moje włosy są podatne na rozjaśnianie olej musztardowy nie wpłynął na ich zmianę odcienia (a miał). Olej rycynowy (a prawdę mówiąc każdy inny )może złudnie przyciemniać włosy - ponieważ domyka on łuski włosa. Przy długotrwałym stosowaniu olejów możliwa jest zmiana odcienia ze względu na lepsze odbijanie światła. Są jednak oleje typowo przyciemniające, takie jak amla czy ten z orzecha włoskiego. Kiedyś słyszałam, że oleje mogą ściągać rudości, ale nigdy nie miałam okazji tego sprawdzić (może któraś z was ma związane z tym doświadczenia?)

15 Jak ułatwić sobie zmywanie oleju?

Można emulgować go odżywką (nakładając maskę lub odżywkę na kilkanaście minut przed zmyciem). Dobrym sposobem jest pozostawienie spienionego szamponu na kilka minut. Dobrze pamiętać o niewielkich ilościach przy nakładaniu :).

16 Gdzie poza internetem mogę kupić olej do włosów?

Oleje kosmetyczne powoli wchodzą do drogerii, są one jednak mieszankami różnych olejków i nie rzadko konserwantów czy barwników lub silikonów. Oleje naturalne można stacjonarnie kupić w sklepie ze zdrową żywnością lub znaleźć w kuchni ;) Często też oleje można spotkać w aptece.

17 Czy oleje mogą zaszkodzić?

Jeśli stosujemy je zbyt często (według własnych wymagań) mogą obciążyć włosy, warto wtedy oczyścić czuprynę kilkukrotnie (z rzędu) prostym szamponem. Oleje naturalne często mogą jednak uczulić, dlatego warto zrobić próbę uczuleniową. Oleje nasycone mogą zapychać skórę, rycyna może wysuszać np. okolice ust.

18 Czy naftę kosmetyczną stosuje się tak jak olej?

Ja stosuję bardzo podobnie, jednak przestrzegam czasu stosowania (do 20 minut), w przeciwnym wypadku może przesuszać włosy.

19 Czy olej może zmniejszyć rozdwajanie się końcówek włosów?

Tak, dzięki otuleniu włosa oraz odpowiedniej regulacji nawilżenia.

20 Czy olej może przyspieszać porost włosów?

Jak najbardziej - poleca się przede wszystkim stosowanie na skórę głowy olejów ziołowych i mixów olejowych - np. KHADI, Sesa, Himalaya, Łopianowe z papryką, Musztardowy. 

26 komentarzy:

  1. Świetny pomysł! A ten spis pytań i odpowiedzi na temat olejowania na pewno przyda się każdej początkującej włosomaniaczce, a tym z dłuższym stażem pomogą odświeżyć wiedzę. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja się przyczepię do tej temperatury. Na niektórych olejach jest napisane, że przy podgrzaniu tracą swoje właściwości. Nie wiem, czy słusznie, ale kojarzy mi się z tym temperatura 40 stopni, a to jest mniej więcej tyle, ile ma gorąca woda z kranu. Plus, że dotyczy to raczej niewielkiej części z nich.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze wiesz, że masz rację ;) Jeśli napisane jest czarno na białym na butelce to trudno z tym polemizować - tak samo jest z temperaturą przetrzymywania ;)

      Usuń
  3. "Jestem Ania i nie wiem, który olej wybrać" – będę się śmiała do chwili aż pójdę spać :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Henri to naprawdę bardzo standardowe mailowe pytanie :) Niestety bardzo ciężko jest cokolwiek doradzić nie mając chociażby (obiektywnego) zdjęcia w świetle dziennym, nie mówiąc o tym, że w ogóle dość ciężko cokolwiek doradzić jeśli nie znasz tej osoby osobiście :)

      Usuń
    2. Henrietta, zdziwiłabyś się o co dziewczyny pytają mailowo :) mnie się zdarzyło dostać maila o treści: "jaka odżywka", "jak o włosy dbać" i nic poza tym. Ze zdziwienia przecierałam oczy, ale takich maili coraz więcej dostaję.

      Usuń
  4. 15 Jak ułatwić sobie zmywanie oleju? Ja przed myciem jeszcze wlewam szampon na dłoń i rozprowadzam go na włosach i wmasowuję, potem zmywam wodą i myję normalnie włosy - włosy zawsze domyte :)
    Super pomysł na notkę :)

    OdpowiedzUsuń
  5. 12-stka mnie rozbroiła :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Fajnie, że zebrałaś te pytania w jeden post.

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo przydatne informacje.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ostatnio jestem zachwycona mieszanką olejów do włosów IHT9 moje włosy odżyły normalnie :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Super post, bardzo przydatny :) Mam jeszcze pytanie odnośnie olejów ze strony Helfy, które przyciemniają włosy a które nie? Naturalne mam włosy ciemny brąz farbowane na bardzo jasny blond.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo fajnie to wszystko zebralas, a pomysl na serie postow z pytan, jak najbardziej trafny :)

    OdpowiedzUsuń
  11. 12-ste pytanie wygrało :D Fajny post, przyda się, sama wielu rzeczy o olejach nie wiem, mimo że siedzę we włosomaniactwie jakiś rok.
    No to ja mam pytanie :D
    [P] Czy nakładanie ciepłego olejku może mieć inne działanie niż nakładanie zimnego (niepodgrzanego)? Np. na etykietach olejów z GP jest napisane, że należy olej podgrzać, więc zastanawiało mnie, co to ma do rzeczy?

    OdpowiedzUsuń
  12. Brakuje mi tylko pytania o parafinę w olejach ;-)
    Anomalia

    OdpowiedzUsuń
  13. 12 pytaniem mnie rozłożyło. Rozumiem problem wyboru, ale bez przesady chyba można poczytać sobie i bardziej jak już konkretnie zapytać.

    OdpowiedzUsuń
  14. 12 pytanie najlepsze haha :) bardzo przydatny post:)

    OdpowiedzUsuń
  15. 19 i 20 są dla mnie najbardziej przydatne :] Super post :D

    OdpowiedzUsuń
  16. Fajny post :) Dzięki za informacje. Na pewno się przydadzą. Ja ostatnio choruję na olej Khadi, ale jest taki drooogiii :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hejka, ja kupiłam duże opakowanie khadi, chetnie zrobię ci odlewkę i mozemy zrobic wymiankę jak masz jakis inny. Jak coś pisz. Mój mail lexy86@op.pl

      Usuń
  17. Bardzo ciekawy post:) Szkoda, że nie natrafiłam na niego przy początkach mojego olejowania:) Życie byłoby wtedy łatwiejsze:)

    OdpowiedzUsuń
  18. Świetne zestawienie, odpowiada chyba na większość olejowych pytań jakie można mieć :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Na jakimś blogu czytałam że masło shea nie jest komodogenne i można je stosować zawsze, to jak jest z tym shea ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Komedogenność masła shea jest dyskusyjna, prawdę mówiąc różne źródła podają różne odpowiedzi. Na kosmopedii możemy przeczytać, że jeśli masło jest stosowane na skórę w stanie czystym to ma duże prawdopodobieństwo zapychania http://www.kosmopedia.org/encyklopedia/butyrospermum_parkii_butter,851/ . Mnie masło shea zapchało przeokropnie w sferze T dlatego dla mnie jest potencjalnym zapychaczem, tak jak gliceryna :)

      Usuń




Nie zgadzam się na kopiowanie tekstów i zdjęć mojego autorstwa bez mojej zgody lub podania źródła.
Treści publikowane na moim blogu podlegają ochronie przez prawo autorskie. Przeglądając tą stronę akceptujesz korzystanie z plików cookie.